În primele etape ale unei afaceri, părinții, frații sau prietenii să te susțină din punct de vedere financiar. Această opțiune este cea mai potrivită pentru afacerile care au nevoie de sprijin inițial pentru a demonstra că noul conceptul poate avea succes, până la punctul în care se pot căuta alte modalități de finanțare.

Ca antreprenor sau om de afaceri , întotdeauna este necesar să ai la dispoziție sumele de bani de care ai nevoie pentru finanțarea proiectelor și acoperirea cheltuielilor companiei , fie ele curente , pe termen mediu și lung sau interne ori externe. Din păcate nu întotdeauna dispui de resursele necesare, așa că finanțarea bancară sau cea oferită de alte instituții reprezintă soluția salvatoare în foarte multe cazuri .

Poate că aveți în plan să vă extindeți afacerea , să deschideți noi puncte de lucru , să achiziționați utilaje noi sau second hand , să intrați pe o altă piață sau alte nevoi generate de afacerea dumneavoastră . Vă prezentăm în continuare câteva detalii bine de avut în vedere , despre programele de finanțare a unei firme și variantele de care pot beneficia companiile .

Ce tipuri de finanțare poate obține o firmă

Spre deosebire de soluțiile disponibile pentru persoanele fizice, firmele sau companiile , pot accesa mai multe tipuri de finanțări, fiecare cu propriile condiții și avantaje sau dezavantaje . Astfel, dacă vrei să investești într-un nou proiect al companiei, ori pur și simplu să traversezi cu bine o perioadă dificilă pentru domeniul tău de activitate , poți apela la una dintre următoarele variante de finanțare pe termen scurt sau mediu :

  • Finanțarea bancară

Este cea mai populară metodă de finanțare și poate fi primită atât timp cât compania îndeplinește câteva cerințe: un plan de afaceri bine pus la punct, experiență și vechime în piață sau, în cazul unei finanțări pentru o firmă nouă, un girant.

  • Microfinanțarea

O metodă perfectă de finanțare pentru firmele noi. Companiile pot primi împrumuturi în condiții flexibile și simple. Ca minus: costurile și dobânzile sunt mai mari decât dacă ai alege să faci un credit bancar. În cazul în care nu te califici pentru acordarea unui împrumut bancar, există societăți care îți vor oferi microfinanțări.

  • Fondurile nerambursabile

Sunt asigurate pentru anumite proiecte – de exemplu, deschiderea unei afaceri în agricultură , construirea unor case și imobile sau procesul de digitalizare și dotare auto a companiei. Avantajul major al acestui tip de finanțare constă în faptul că firma nu este nevoită să returneze investiția, ci doar să urmeze pașii conveniți cu finanțatorul.

Fondurile nerambursabile pentru finanțarea unei firme pot proveni de la Uniunea Europeană, de la instituții guvernamentale sau nonguvernamentale, dar și de la ONG-uri. Este bine de știut faptul că finanțarea cu fonduri nerambursabile este de obicei o soluție care presupune să investești timp și efort (depunerea dosarului, realizarea unui plan de acțiune, implementarea proiectului, raportări frecvente).

  • Investitorii sau împrumuturile de la persoane private

Împrumuturile de la persoane private îți aduc în general sume mai mici decât împrumuturile bancare, însă în același timp presupun mai multă flexibilitate și, în cazul unor rude sau prieteni, elimină dobânzile. În ceea ce privește investitorii, aceștia pot oferi companiei tale atât lichidități, cât și partea de experiență în domeniu, dacă reușești să îi convingi că ai o afacere profitabilă, căreia merită să i se alăture.

  • Emiterea de acțiuni

Este o soluție la care apelează de cele mai multe ori companiile mari, pentru că presupune faptul că o serie de investitori privați – sau chiar alte companii – vor considera afacerea ta ca fiind una de viitor și îți vor oferi o sumă de bani în schimbul unui procent din afacere. Dacă deții un IMM, cel mai probabil vei obține finanțări cu ajutorul uneia dintre variantele anterioare.

  • Crowdfunding

Până acum crowdfunding-ul s-a dezvoltat tacit de prin anul 2000. După zece ani de teste, eșecuri și succese, profitând de puterea din ce în ce mai mare a social media și a mediului online în general, această tehnică va exploda în viitorul apropiat și va fi o parte importantă din bugetele unor proiecte mari.

Crowdfunding-ul este în esență o strategie de marketing implementată fie înaintea fie în timpul producției unui produs cultural, social sau politic (acestea sunt cele mai abordate nișe, desigur că această tehnică poate fi adaptată și utilizată în orice domeniu). Vedeți câteva studii de caz sugestive în acest sens . În mare este vorba despre fundraising, dar o formă evoluată care tinde să elimine sistemul de donație și îl înlocuiește cu o metodologie de tip recompensă.

Sistemul este relativ simplu. Inițiatorii unui proiect creează în jurul lor o rețea socială căreia îi pune la dispoziție câteva servicii legate de proiect. Membrii rețelei oferă bani în schimbul serviciilor la care au acces, ajutând astfel crearea sau dezvoltarea produsului respectiv. În cel mai optimist caz vorbim de un sistem financiar foarte bine gândit, având în vedere că finanțarea nișată asigură în mare parte distribuirea ulterioară a produsului finit, fiind astfel departe de problema cheltuielilor inutile și eșecul proiectului vizat.

Problema intervine atunci când detaliile sistemului nu sunt bine puse la punct sau ignorate. Deci înainte de a lua în calcul crowdfunding-ul ca sursă de finanțare trebuie analizate atât punctele tari cât și, mai important, punctele slabe. De această analiză ține succesul financiar al proiectului, cel puțin până la finalizarea produsului principal.

 

Puterea rețelei sociale create. Dacă rețeaua creată în jurul produsului nu este suficient de închegată, este improbabil ca suma de bani strânsă în urma crowdfunding-ului să fie suficientă. De aceea este foarte important alegerea publicului țintă, nișarea exactă și comunicarea în cadrul rețelei, creând astfel o rețea strânsă, ai cărui membrii pot realiza legături rapide și eficiente. Abordarea directă a targetului implică o strategie de risc, un plan de rezervă dar și un posibil succes. Importanța puterii rețelei sociale crește pe măsură ce proiectul avansează.

Dacă lucrurile se destramă aproape de final, riscurile financiare și legale cresc. Un alt obiectiv important este organizarea de evenimentecu ajutorul publicitatii prin Apariția unor forme noi de finanțare a întreprinderilor inovatoare, precum finanțarea participativă („crowd funding”) și investitorii providențiali („business angels”), este prea lentă. Comisia recunoaște importanța tot mai mare a platformelor de finanțare participativă în atragerea finanțării pentru întreprinderile nou-înființate. Deci, dacă Briggs trăia din fondurile strânse online, cu siguranţă nu le folosea pentru un stil de viaţă opulent. Dacă aveți nevoie de informații detaliate contactați echipa de comunicare și relații publice .

Sistemul de crowdfunding își pierde eficiența cu cât suma de bani necesară este mai mare. Indiferent de puterea financiară a publicului vizat, această tehnică este foarte riscantă cât timp există sume mari în joc. Ideală este alegerea unei finanțări parțiale a proiectului prin acest sistem și obținerea fondurilor complementare pe alte căi. Desigur, suma posibilă este direct proporțională cu mărimea rețelei sociale și cu nișa publicul țintă. De aceea trebuie creată mai întâi rețeaua și apoi stabilită suma în buget. Totuși un proiect cu necesar mic de fonduri poate să existe cu o finanțare crowdfunding de 100%.

Produsul final. Cu cât produsul final este mai credibil, cu atât este mai ușoară strângerea de fonduri. Dacă oamenii au încredere în produs, sunt dispuși să dea bani. De aceea partea de agentie pr a proiectului este extrem de importantă încă din primele stagii. Comunicarea cu publicul devine astfel un aspect vital. De fapt ideea care trebuie luată în calcul este că publicul devine într-o măsură sau alta finanțatorul proiectului. De aceea trebuie tratat ca atare. De asemenea pentru ca produsul final să fie viabil, ideea inițală și planul de acțiune creat la început sunt elemente cheie ale proiectului care trebuie să urmeze pașii din ghid pentru a nu avea lipsuri majore .

Sistemul de recompensare. Dacă acest sistem nu este bine pus la punct riscul de a strange prea puțini bani sau chiar deloc crește substanțial. Sunt recomandate recompense cât mai personale și cât mai diferențiate, organizate într-o structură ierarhică bine implementată. Secretul stă în atragerea investitorilor și în recompensarea lor cât mai exactă, fără a pierde bani.

Pentru zece dolari este suficient un tricou de un dolar, dacă acel tricou dă impresia că e creat special pentru cel care a dat banii. Pentru 1000 de dolari sunt aproape inutile produsele materiale (în general promoționale), ele fiind asociate cu suvenirurile, iar o astfel de investiție trebuie să-ți aducă mai mult decât un suvenir. Se cere deci un sistem echivalent valoric. Vedeți detalii complete în blog agenție de comunicare și relații publice  . Cu cât sistemul este mai complex cu atât investițiile vor veni în număr mai mare.

Cum vă sporiți șansele de a obține o finanțare 

În cazul în care vrei să obții o finanțare pentru o firmă nouă, este necesar să te asiguri că ai destulă credibilitate și că îți poți susține solicitarea cu argumente valide. Alcătuiește întotdeauna un plan de afaceri detaliat, care să convingă banca, investitorii sau instituțiile către care te îndrepți pentru a primi finanțarea.

Nu uita că este important ca situația financiară a companiei să fie una care prezintă încredere: băncile, investitorii sau finanțatorii programelor nerambursabile analizează istoricul plăților companiilor care solicită împrumuturi. Dacă ai deja un împrumut nerambursat sau ești în atenția biroului de credite, cel mai probabil nu vei obține o finanțare. Totuși, există companii care oferă microfinanțări și în aceste condiții.

Când semnezi actele pentru obținerea finanțării, acordă o atenție sporită clauzelor contractuale. Este esențial să alegi o variantă care te avantajează pe termen lung, prin dobânzi rezonabile și condiții flexibile de returnare.

Finanțările pentru companii sunt modalități bune de a obține banii necesari pentru a-ți pune planurile în practică. Alege varianta care se potrivește afacerii tale și tratează totul cu responsabilitate maximă. De la solicitarea finanțării unei firme până la utilizarea sumei obținute, gândește-te că banii care ți se pun la dispoziție reprezintă o oportunitate valoroasă pentru compania ta.